Programul de cadastru gratuit continuă și în 2019. Sumele pe care primăriile le vor primi în acest an sunt mai mari, astfel încât autoritățile locale să aibă bugetele suplimentare pentru lucrările necesare înregistrării terenurilor și altor proprietăți, inclusiv pentru întocmirea și eliberarea cărților funciare.
Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) a lansat vineri, 29 martie, la Bistrița, cea de-a cincea etapă de finanțare a lucrărilor de cadastru general. Suma totală alocată de ANCPI în această etapă de finanțare pentru înregistrarea imobilelor în sistemul integrat de cadastru și carte funciară, pe sectoare cadastrale, este de aproape 280 de milioane de lei.
ANCPI, instituție publică aflată în subordinea Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, finanțează și în 2019, din veniturile proprii, lucrări de cadastru general în toate localitățile eligibile în cadrul Programului național de cadastru și carte funciară 2015-2023 (PNCCF). Primarii interesați să înceapă sau să continue lucrările de cadastru general pe sectoare cadastrale pot încheia contracte de finanțare cu oficiile de cadastru și publicitate imobiliară (OCPI) începând cu luna aprilie. Lucrările sunt gratuite pentru cetățeni.
Astfel, în 2019, fiecare unitate administrativ-teritorială (UAT) poate primi 160.000 de lei pentru înregistrarea gratuită a proprietăților în sistemul integrat de cadastru și carte funciară, față de 155.000 de lei în 2018, 150.000 de lei în 2017 și 135.000 de lei în 2016.
Până în prezent, 2.181 de primării și-au exprimat dorința de a accesa acești bani în 2019, pentru a înregistra în sistemul integrat de cadastru și carte funciară o suprafață estimată de 3.291.000 hectare și un număr estimat de 4.066.000 de imobile.
Potrivit legii, au prioritate sectoarele cadastrale care cuprind terenuri aferente proiectelor de infrastructură de interes naţional și terenuri agricole subvenționate de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA).
Totodată, pentru a beneficia de fondurile alocate de ANCPI, primăriile care semnează contracte de finanțare cu OCPI-urile trebuie să găsească prestatori până la sfârşitul lunii iunie anul curent. Conform actelor normative în vigoare, ANCPI va efectua plățile către primării după deschiderea cărților funciare aferente imobilelor recepționate.
La evenimentul de lansare au participat, alături de Radu Codruț Ștefănescu, președinte – director general al ANCPI, prefectul județului Bistrița-Năsăud, Ovidiu Victor Frenț, Ioan Aurel Cherecheș, prefectul județului Cluj, dar și aproximativ 30 de primari din cele două județe.
Discuțiile cu autoritățile locale au vizat problemele întâmpinate în realizarea lucrărilor de cadastru general, modalitățile de accelerare a PNCCF, precum și propuneri de îmbunătățire a legislației în domeniu.
Obiectivul principal al PNCCF este înregistrarea gratuită a tuturor imobilelor (terenuri, clădiri și apartamente) din România în Sistemul integrat de cadastru și carte funciară. Programul este finanțat din veniturile proprii ale ANCPI – peste patru miliarde de lei, dar și din fonduri externe obținute prin Programul Operațional Regional, în cuantum de peste 300 de milioane de euro. De asemenea, în cadrul acestui proiect, o altă sursă de finanțare poate fi bugetul local al primăriilor.
Mai multe informații referitoare la PNCCF sunt disponibile pe pagina web a ANCPI, www.ancpi.ro.