Haos pe piața produselor tradiționale românești! Unele sunt aduse din Ungaria, altele sunt făcute în abatoare

in Diverse

De câțiva ani suntem aproape „bombardați” cu produse tradiționale. Fie că sunt în piețe, la târguri ori în standuri special amenajate prin marile magazine, toate promit că „sunt după o rețetă originală”, „au ingrediente românești!”, „n-au aditivi sau consevanți”. Un reporter Libertatea a încercat să afle care e situația reală.    

Ordinul 724/1082/360/2013 stabilește că produs tradițional poate fi doar preparatul obținut după o rețetă autentică românească, cu ingrediente românești, fără aditivi sau conservanți În prezent, mii de comercianți vând „produse tradiționale” care nu respectă nici măcar un criteriu stabilit de Ministerul Agriculturii În Piața Obor din București, un magazin care vinde „produse tradiționale”, aduce majoritatea preparatelor din Ungaria, acestea fiind pregătite, culmea, după rețete maghiare În Piața Progresul, unul din magazinele cu „produse tradiționale din Sibiu’ vinde mușchi file preparat în măcelăria din spatele pieței Autoritățile se feresc să explice cine ar trebui să aplice legea și nici nu spun dacă oamenii sunt înșelați când intră într-un magazin de „produse tradiționale”, unde li se vând mezeluri obișnuite În urmă cu 5 ani, Ministerul Agriculturii și Autoritatea pentru Protecția Consumatorului (ANPC) elaborau un ordin comun prin care erau stabilite foarte clar condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un preparat pentru a fi denumit produs tradițional.

Din acel moment a fost realizat un Registru Național al Produselor Tradiționale, iar toți producătorii își puteau înscrie preparatele în acest document online. Iar dacă produsele respectau criteriile impuse, primeau un certificat de atestare și dreptul de a pune pe eticheta produsului logo-ul și denumirea de „produs tradițional”. Dar pentru comercianți acest ordin nu a reprezentat un impediment, fiindcă au putut scrie în continuare pe firme, pe bannere, pe pancarte și pe orice element publicitar că vând „produse tradiționale”, chiar dacă nu au la vânzare nici măcar un preparat înscris în Registrul Național al Produselor Tradiționale! 

Un reportaj cu camera ascunsă realizat de reporterul Libertatea în Piața Obor demonstrează cât de înșelătoare pot fi reclamele. De exemplu, pe firma magazinului Astona Exclusiv scrie cu litere uriașe „produse tradiționale”, iar în vitrina frigorifică sunt expuse la vânzare „slănină ardelenească”, „pastramă țărănească”, „jumări” și alte zeci de preparate. Dar când cerem detalii vânzătoarei despre preparate, aflăm un lucru uimitor: „Noi avem cele mai multe produse din Ungaria, le aducem de acolo. Mai lucrăm și cu câțiva de aici (producători români – n.r.), dar foarte puțini. Ungaria e baza!” Tradițional de la Sibiu, preparat la măcelărie în București La un magazin, culmea, tot cu „produse tradiționale de la Sibiu”, dar din Piața Progresul din sectorul 4 al Capitalei, vânzătoarea ne garantează că toate produsele sunt 100% românești, tradiționale, că respectă rețetele, că nu au conservanți sau aditivi alimentari. 

Cu toate astea, nici unul nu are atestat de „produs tradițional” eliberat de Ministerul Agriculturii. Iar pentru a ne convinge să cumpărăm un mușchi file, care seamănă izbitor cu un preparat similar pe care îl găsim în marile magazine, ne dă argumentul suprem: „E un mușchi file foarte bun! E făcut de măcelarii noștri chiar aicea, avem măcelărie lângă pește… Unde?! În spate la hala de pește. A, aici în București?! Da, și astea sunt foarte proaspete…” Am întrebat-o de ce nici un preparat din carne nu are atestat de produs tradițional, ne-a explicat că „toată săptămâna vine doctoru (veterinar – n.r.) și le face analize și de asta nu mai e nevoie ca să le mai înregistrăm”.