Document exclusiv: Raportul complet al MAI despre cazul Caracal, discutat în şedinţa CSAT. Cine a greşit si ce concluzii i-au fost prezentate preşedintelui Klaus Iohannis

in Politic

Conform unui raport MAI, prezentat în şedinţa CSAT, obţinut în exclusivitate de Digi24, poliţistul care a preluat apelul 112 a dat dovadă de o atitudine arogantă, superioară şi autosuficientă. Au fost încălcate mai multe proceduri, atât de operatorii 112, cât şi de poliţiştii din teren. De asemenea, raportul arată că o aplicație care ar permite ca, în timp real, în momentul în care este semnalată o faptă gravă la 112, informația să ajungă la structurile de conducere ale Poliției Române și, inclusiv, la Ministerul de Interne, nu funcţiona.

Concluziile raportului. Cine a greşit
Deşi tatăl victimei a anunţat dispariţia la 20:30, în ziua dispariţiei, poliţistul a raportat situaţia abia a doua zi dimineaţă, la 8:30.

Şeful Poliţiei Caracal, deşi a luat cunoştinţă de dispariţie la ora 8:30, iar mai apoi a aflat la 11:45 de apelul dat de Alexandra la 112, s-a limitat ca abia la ora 12:15 să apeleze pe reţeaua interna MAI pe adjunctul şefului IPJ Olt, însă secretara i-a transmis că acesta este plecat la bilanţul Poliţiei Oraşului Scorniceşti.

Chiar dacă adjunctul şefului IPJ Olt a aflat de situaţie, de la un alt agent de poliţie în jurul orei 11:44, acesta nu s-a implicat, pentru că a participat la bilanţul Poliţiei Oraşului Potcoava între 11:00 şi 13:00 şi mai apoi la bilanţul Poliţiei Oraşului Scorniceşti între 13:00 şi 16:00, ignorând datele existente şi fără a dispune măsuri specifice.

A reieşit faptul că, deşi aveau cunoştinţă de răpirea Alexandrei, niciunul din cei 2 adjuncţi ai şefului IPJ Olt nu a coordonat eficient efectivele din subordine, luând măsuri abia la ora 20:00.

Documentele de planificare a activităţii poliţiştilor din subordinea IPJ Olt au fost făcute după metoda copy-paste din anii anteriori.

Au rezultat deficienţe în actul managerial al conducerii IPJ Olt care denotă o lipsă de implicare în coordonarea efectivelor din subordine.

Capacitate restrânsă a operatorilor 112 de a obţine de la victime date, precum şi oferirea unor indicaţii privind comportamentul acestora şi folosirea mijloacelor aflate la îndemână.

Cu ocazia discuţiei telefonice cu Alexandra, deşi aceasta dădea semne de teamă şi pericol, încercând totodată să ofere detalii, operatorul 112 prezintă un interes scăzut pentru aflarea acestora, cerându-i Alexandrei să lase linia liberă.

Poliţistul nu manifestă un rol activ în sensul de a o conduce cu întrebări pentru a afla amănunte care să ducă la identificarea locului unde se află Alexandra şi nu îi oferă sfaturi pentru a o scoate din zonă şi a o pune la adăpost de infractor.

Aceeaşi atitudine arogantă, superioară şi autosuficientă a avut-o poliţistul şi în momentul în care o vecină a criminalului a sunat la 112 pentru că a sesizat pe stradă două maşini suspecte.

Poliţistul care a răspuns la apelul 112, de la IPJ Olt, îşi desfăşoară activitatea singur pe o tură de 24 de ore, ceea ce îi poate reduce capacitatea de a gestiona eficient diverse situaţii de risc, indicate de potenţiale victime.

STS nu are capacitatea de a localiza cu exactitate de unde este făcut un apel telefonic.

Măsuri prezentate în CSAT pentru îmbunătăţirea activităţii
Operatorii 112 să efectueze periodic cursuri de pregătire, inclusiv prin exersarea unor scenarii pe situaţii prestabilite

Necesitatea unor dotări atât cu mijloace de comunicaţii, cât şi cu privire la tehnica din domeniul IT

Efectuarea unei analize care să evalueze obiectiv dimensiunea structurilor operative precum şi necesarul de pregătire

Pregătirea personalului trebuie să vizeze atât cunoaşterea teoretică, cât şi aspecte practice cum ar fi: cunoaşterea zonei de competenţă, intervenţia pe scenarii prestabilite, situaţia operativă, etc.

Constituirea unui grup de lucru care să identifice dotările necesare pentru operaţionalizarea unui punct de comandă în vederea situaţilor de criză şi a intervenţiei operative în situaţii limită.

VEZI DOCUMENTUL AICI


Loading...