Pentru a avea relaţii bune, ideea nu este să câştigaţi. Trebuie să faceţi efortul de a-i lăsa pe ceilalţi, inclusiv pe copii, să-şi exprime punctul de vedere şi sentimentele şi să-i luaţi în serios. Pentru ca exerciţiul oglindirii să funcţioneze eficient, fiecare trebuie să-şi dorească o relaţie bună, nu să aibă dreptate. Uneori, merită să vedeţi lucrurile din perspectiva celuilalt şi să fiţi pregătit să faceţi compromisuri.
Dacă aveţi probleme în comunicare şi nu reuşiţi să rezolvaţi o problemă, tehnica oglindirii vă poate ajuta. Dacă aveţi de spus ceva important, rugaţi-l pe partener să vă asculte un interval de timp stabilit de comun acord, de obicei între 5 şi 15 minute, fără să vă întrerupă. Când aţi terminat de vorbit, partenerul – care v-a ascultat – trebuie să repete ce aţi spus şi să vă confirme că a înţeles corect, inclusiv sentimentele dumneavoastră, legate de problemă. Ascultătorul nu trebuie să răspundă justificându-se, cum se întâmplă adesea în cazul disputelor obişnuite, nici să intre în defensivă sau să reacţioneze la ce aţi spus. Singurele comentarii permise în această etapă sunt cele care oglindesc ceea ce aţi spus dumneavoastră. Apoi ascultătorul vorbeşte în intervalul stabilit, fără să fie întrerupt, iar dumneavoastră ascultaţi. După aceea repetaţi ce v-a spus, confirmând că aţi înţeles sentimentele partenerului legate de subiectul în discuţie.
Nu trebuie să găsiţi imediat soluţii ale problemei pe care aţi auzit-o; de fapt e mai bine să nu discutaţi despre această problemă timp ce cel puţin 24 de ore. Arătaâi respect faţă de cele spuse, gândiţi-vă la problemă şi acceptaţi că sentimentele celuilalt sunt reale, chiar dacă le consideraţi fără sens, neimportante sau neadevărate. Când reluaţi discuţia, vă va fi mai uşor să rezolvaţi dificultăţile.
DE CE OGLINDIREA ARE EFECT?
Deseori, certurile se intensifică şi, în cele din urmă, persoanele implicate ajung să spună lucruri pe care le regretă, îndepărtându-se problema iniţială. Tehnica oglindirii transformă schimbul de cuvinte într-o căutare de informaţii, nu într-o ceartă legată de cine are dreptate şi cine greşeşte, deschizând calea către discuţii constructive. Chiar dacă nu rezolvă problema în chestiune, ea iniţiază un alt tip de comunicare, ce creează apropiere între partenerii de discuţie, fie ei soţ şi soţie, părinte şi copii sau doar buni prieteni.