La început, marketerii credeau că “dacă realizezi un site, vizitatorii vor veni singuri”. Cu alte cuvinte, specialiştii presupuneau că simpla realizare a unui site web era de ajuns şi că simpla sa existenţă va atrage audienţa şi îi va face să viziteze site-ul, câştingând trafic de vizitatori. Mulţi marketeri credea că oameni din toate colţurile lumii vor vizita fiecare site şi că internetul va ajuta afacerile mici, cu un buget mic sau inexistent să câştige la fel de mulţi vizitatori ca şi competitorii lor mult mai dezvoltaţi şi cu bugete mai mari. Nimic mai greşit. Simpla realziare a unui site web nu este de ajung. Pe măsură ce numărul site-urilor apărute a crescut şi utilizatorii au devenit mai selectivi, specialiştii au observat că realzairea unui site este doar primul pas al unui proces complex de a atrage audienţa.
În ziua de azi, numeroase tehnici şi strategii de marketing s-au dezvoltat pentru a promova intens firmele şi produsele acestora în mediul online. Printre cele mai cunsocute metode de promovare online putem specifica: promovarea prin e-mail, prin bannere, direct marketing, marketing viral.
Înainte de a vorbi despre principalele strategii de promovare online, trebuie să specificăm principalele strategii de proiectare a conţinutului site-ului de afaceri. Acestea sunt:
- Conţinutul este rege(content is the king) – această strategie pune accent pe conţinut, consistenţa şi densitatea informaţiilor prezentate, design şi pe volumul informaţiilor disponibile prin intermediul site-ului,
- Contactul cu utilizatorii– conţinutul site-ului este modificat în urma mesajelor primite de utilizatori şi în funcţie de răsounsurile date de aceştia la chestionarele publicate pe site,
- Întrebările FAQ (Frequently Asked Questions) – rubrică consacrată în multe site-uri pentru actualzairea conţinuţului în funcţie de dorinţele utilizatorilor frecvenţi ai site-ului,
- Consistenţa navigării – este important ca navigarea în site să fie unitară, uşurând, astfel, utilizarea acestuia de toate categoriile de vizitatori,
- Consistenţa cromatică –este mai bine ca utilizatorii site-ului să nu fie obosiţi cu o paletă prea mare de culori, ci culorile folosite la realizarea site-ului să fie armonioase şi aceleaşi folosite şi la realizarea materialelor de promovare a firmei,
- Viteza de încărcare a informaţiilor –trebuie să fie cât mai mică; în acest sens, dimensiunile imaginilor conţinute în site trebuie să fie cât mai mică,
În ceea ce priveşte tehnicile de atragere a vizitatorilorpe site, putem menţiona:
- Oferirea de informaţii gratuite sub formă de ghiduri, răspunsuri la întrebări,
- Personalizarea conţinutului site-ului din punctul de vedere al informaţiilor şi al prezentării, conform opţiunii utilizatorilor,
- Suport online şi offline pentru derularea afacerii electronice,
- Anticiparea dorinţelor clienţilor,traducerea informaţiilor în limba maternă,
- Realizarea unei interfeţe atractive.
Promovarea afacerii online este un aspect important al marketingului online, iar strategiile folosite determină succesul afacerii.
Strategia de marketing (strategia comercială) cosntă în identificarea acelor grupuri de clienţi (obiective comerciale) pe care o afacere mică poate să-i servească mai bine decât marii competitori din domeni, precum şi definirea unor oferde de produse, preţuri, de distribuire sau oferte promoţionale şi servicii caracteristice segmentului respectiv de piaţă.
Aceste strategii de marketing joacă un rol vital într-o afacere online de succes. Elementul de bază al oricărui plan de afaceri îl reprezintă cunoaşterea amănunţită a preferinţelor clienţilor (ce le place, ce nu le place, la ce se aşteaptă). Identificând aceşti factori, se poate realiza o strategie comercială care să îndeplinească nevoile clienţilor.
În comerţul electronic, identificarea pieţei de vânzări şi stabilirea strategiei de atragere a clienţilor se realizează mult mia repede decât în comerţul tradiţional. Internetul oferă întreprinzătorilor posibilitatea de a identifica şi licaliza clienţii potenţiali şi piaţa corespunzătoare în doar câteva zile, cu cheltuieli minime şi randament maxim.
Principiul strategiei comerciale este să fi peste tot unde trebuie. Altfel spus, mesajul firmei trebuie să apară în faţa acelor oameni care sunt interesaţi de el şi care vor cumpăra de la firma respectivă. În mediul online, strategia comercială se limitează stric la publicul-ţintă şi la domeniul respectiv de activitate. Toate eforturile de promovare se concentrează în această direcţie, evitând promovarea în masă, excesivă şi generalizată.
Campaniile de promovare se desfăşoară doar pe piaţa corespunzătoare, ceea ce duce la costuri reduse de promovare şi are ca rezultat dominarea unei părţi din piaţa comerţului electronic.
Strategia comercială are în vedere şi activitatea concurenţei, plusurile şi minusurile acesteia. Un bun întreprinzător va specula aceste informaţii şi le va folosi în strategia sa pentru a devansa concurenţa şi a domina cât mai mult piaţa.