Sănătate de fier, la 94 de ani. Academicianul Ovidiu Bojor și „regula celor trei opt”

in Regim alimentar/Sanatate

Avem și noi centenarii noștri. Ce-i drept, nu atât de mulți cum sunt în „zonele albastre”, dar avem ce învăța de la ei. Ovidiu Bojor, fitoterapeut, membru al Academiei de Științe Medicale, împlinește anul acesta 95 de ani și este sănătos tun. Ce stil de viață are aflăm chiar de la el.

zabela Pănescu, realizator „Tinerețe fără bătrânețe”: De obicei după 50-60 de ani, oamenii au o mulțime de boli cronice, au de luat medicamente cu pumnul. Care e starea sănătății dumneavoastră?

Acad. dr. Ovidiu Bojor: Starea sănătății mele este aș putea spune satisfăcătoare și, de multe ori, chiar excelentă, fiindcă dacă la vârsta mea îmi permit să lucrez cel puțin 8 sau 10 ore pe zi, dacă la vârsta mea am aceeași greutate ca acum 30 de ani, înseamnă că toate merg bine.

Academician Ovidiu Bojor: „Suntem ceea ce mâncăm”

Acad. dr. Ovidiu Bojor: Pentru mine medicamentul primordial este alimentația. Suntem ceea ce mâncăm. În funcție de calitatea alimentației, vorbesc acum de corpul fizic, dar care influențează și psihicul. Alimentația naturală, cât mai puțin procesată, împărțită în trei mese principale și două gustări pe zi, iar cantitativ – cantități foarte reduse. Totdeauna mă scol de la masă cu 10-15 minute înainte de a mă simți sătul. Și niciodată nu intru la masă ca să infulec. Primul lucru, care e foarte important și pe care l-am moștenit din copilărie, un minut de reculegere, iar după aceea o să începi liniștit să mănânci.

Mișcarea, esențială pentru o viață lungă

–  Mișcare? Vreau să știu dacă faceți mișcare.

Acad. dr. Ovidiu Bojor: Mișcarea e foarte importantă și în fiecare dimineață fac o plimbare de 15-20 de minute și seara tot așa, 15-20 de minute înainte de culcare, mai ales în viața aceasta destul de sedentară pe care o duc, renunțând la foarte multe excursii pe care le făceam în trecut în munți, la sporturi de iarnă sau la mare natație, așa că trebuie să compensez.. După masă acord 15-20 de minute de relaxare totală, deși unii sunt împotriva acestui lucru, spun imediat după masă să faci mișcare. Eu mă simt foarte bine dacă mă relaxez după masă și asimilez perfect ceea ce am mâncat.

Sfaturi pentru o viață lungă și sănătoasă

–  Ce mâncați la micul dejun de obicei?

Acad. dr. Ovidiu Bojor: În primul rând, ce recomand tuturor: începeți cu hrană vie.

– Ce înseamnă?

Acad. dr. Ovidiu Bojor: Hrana vie este 10 felii de măr, să zicem, o banană, o portocală, bineînțeles alternate. Fructe. Hrană neprelucrată, nefiartă, negătită. S-a constatat științific: în cazul în care începi cu salam, carne, grăsimi, numărul de leucocite ajunge la 20.000. În momentul în care începi cu hrană vie numărul de leucocite se păstrează la valoarea normală de 9.000.

Sănătate de fier, la vârsta de 94 de ani

– Și la gustări?

Acad. dr. Ovidiu Bojor: La gustări între mese fie un gem bun natural, fie un suc de fructe, un fresh și biscuiți de bună calitate, moderat bineînțeles. Iar un lucru foarte important pe care îl recomand tuturor: o diversificare, dar numai de alimente organice, bio, de bună calitate.

– Dar oamenii spun că sunt greu de găsit.

Acad. dr. Ovidiu Bojor: E greu, da.

Calitatea mâncării, mai importantă decât cantitatea

– Dar încă avem oameni la țară care au grădini.

Acad. dr. Ovidiu Bojor: Exact, eu 80% din alimentație numai de la țară o iau. De fapt asta este tendința, ăsta e viitorul: micile ferme gospodărești care vor asigura și locuitorii din jur prin surplusul pe care îl au. E o tendință pe plan mondial, ferme care să asigure o alimentație curată, fără pesticide.

– Sau programe precum „Coșul de legume”, „Adoptă un țăran”. Sunt și la noi și chiar se poate.

Acad. dr. Ovidiu Bojor: Se poate, se poate foarte bine, deci calitatea este pe primul plan.

Sursa: Digi24.ro

Loading...