Profesorul care predă istorie prin filme, artă și publicitate

in Educational

Dan Solcan este profesorul de istorie care vorbește la orele sale despre filme, artă sau publicitate. Predă interdisciplinar și face legătura cu domenii de interes pentru elevi. Îi încurajează să gândească singuri, să facă legătura între informații, să le aplice în viața de zi cu zi. Este unul dintre aceia pe care Digi24 i-a numit „Profesori pentru viitor”.

Discuţii legate de strategii publicitare, filme şi prezentări interactive. Sunt doar câteva dintre metodele pe care un profesor din Buzău le foloseşte la orele de istorie. Dan Solcan predă interdisciplinar pentru că vrea să îi determine pe elevi să gândească singuri şi să îşi dezvolte abilităţi importante pentru viitor. 

Pe peretele de deasupra tablei sunt proiectate imagini dintr-o campanie publicitară celebră în care liderii lumii se sărută. „Papa cu un mare lider religios musulman, Barack Obama cu liderul comunist chinez, cred că mai încolo e Angela Merkel cu Sarkozy. Ce vrea să spună chestia asta? Că dacă vrem să depăşim lucrurile rele şi să facem pace în lume, trebuie să începem de la politicieni”, le explică Dan Solcan elevilor.

Cu astfel de discuții își încep ziua elevii clasei a X-a, la ora de istorie. Dan Solcan, profesorul lor, știe că are de-a face cu o generație născută în era informației și a vitezei, așa că orele sale sunt adaptate la realitățile vremurilor. „E obligatoriu să fie atractive”, spune el, dacă ne gândim că un elev își petrece în jur de 12 mii de ore din viață alături de profesorii săi.

Pink Floyd și „The Wall” pentru predarea propagandei totalitare
Dan Solcan – profesor de istorie: „Dacă faci din istorie un şir interminabil de date şi de cadavre ale unor oameni care au murit demult, atunci nu o să iasă nimic. Însă, istoria se poate deschide spre absolut orice. De pildă, dacă vrei să înţelegi impactul propagandei totalitare teribil, nu trebuie neapărat să mergi pe varianta clasică, ci poţi să analizezi filmul The Wall al lui Pink Floyd, care arată care este mentalitatea totalitară şi poţi să faci o oră foarte bună pe doar patru minute de film”.

Maria – elevă – recunoaște: „Mă pune pe gânduri şi de fiecare dată învăţ ceva nou pentru viitorul meu”.

Mihai – elev: „Vorbim despre lucruri care în general nu se fac la şcoală, cum ar fi acum marketingul sau lucruri de cultură generală, muzică, cărţi, filme”.

Dan Solcan – profesor de istorie: „Le place să descopere, fără îndoială, le place să fie şi captivant, le plac şi poveştile”.

Afacerea Watergate pentru înțelegerea unor fenomene politice
Dan Solcan e la oră și le vorbește elevilor: Mai ţineţi mine că într-a IX-a v-am arătat un cap de taur, cu coarne? Şi vă tot uitaţi şi spuneaţi că e cap de taur şi după aia v-am spus să închideţi ochii şi să îi deschideţi şi era o şa de bicicletă cu un ghidon? Pablo Picasso. Haideţi să încercăm acelaşi lucru. Dacă l-aţi văzut prea mult, închideţi ochii şi deschideţi-i iar. Priviţi altfel, privirea proaspătă.

Cu o abordare interdisciplinară, Dan Solcan îi face pe elevi să privească istoria cu alți ochi. Discută despre teorema lui Pitagora, atunci când ajung la Grecia Antică, sau analizează afacerea Watergate ca să înțeleagă fenomene politice. Pe lângă istorie, a ținut și un opțional de civilizație universală pentru că își dorea ca elevii să înțeleagă spiritul unei culturi.

Dan Solcan – profesor de istorie: „De multe ori, la ore cântăm imnul Franţei în paralel cu imnul Angliei pentru a înţelege diferenţa de psihologie între cele două popoare învecinate, dar atât de diferite în spiritul lor”.

„Observăm nu numai cum au evoluat oamenii, ci şi cum ne-au influenţat pe noi aceşti oameni”, spune Georgiana, elevă.

„E o istorie combinată cu filosofie din punctul meu de vedere şi asta o transformă într-o oră specială”, arată Maria.

Dan Solcan: Sunt supărat la gândul că oameni cu mai puține idei, dar mai zgomotoși le-o vor lua înainte

Pentru Dan Solcan, ziua pare să aibă mai mult de 24 de ore. Când nu predă, îl găsești la clubul școlii, unde coordonează trupa de teatru și revista liceului. Are în plan și un alt opțional, bazat pe dezvoltare personală.

Dan Solcan – profesor de istorie: „Sunt copii inteligenţi, însă sunt timizi şi sunt foarte supărat la gândul că oameni cu mult mai puţine idei, cu mai puţină valoare le-o vor lua înainte pentru că sunt mai zgomotoşi. Şi atunci vreau să facem lecţii de public speaking”.

„Mă inspiră tot timpul şi îmi spune că trebuie să acţionez, să fac ceva pentru ce vreau să fac pe mai departe”, spune Mihai, elev.

Cu doctorat în Elveția, s-a întors să predea la liceul unde a învățat

Născut într-o familie de profesori de istorie, Dan Solcan a știut dintotdeauna că vrea să facă același lucru. L-a atras, mai apoi, domeniul cercetării, a plecat la doctorat în Elveția, dar dorul de elevi l-a adus înapoi la catedră, în același liceu în care a învățat și el: Colegiul Național „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din Buzău.

Dan Solcan – profesor de istorie: „Cu alte cuvinte, pentru mine a fost foarte important să mă depărtez ca să îmi dau seama care e drumul meu şi ce îmi place”.

Iar admirația cu care îl privesc elevii nu face decât să confirme faptul că a ales bine. Atmosfera din clasă îi ajută să se relaxeze, să își deschidă mintea, dar și sufletul, în fața unui dascăl pe care îl interesează ce au de spus.

Dan Solcan – profesor de istorie: „Sunt ore în care cred eu că ne simţim aproape unii de ceilalţi”.

„Ne dezvoltă şi cultura generală şi ne ajută să devenim persoane mai bune, în acelaşi timp”, spune Alexandru, elev.

„Mă ajută să înţeleg că sunt specială în felul meu, că sunt unică, am încredere, o încredere mai mare în mine”, mărturisește Georgiana.

Dan Solcan: A fi profesor înseamnă vocație. În România de azi avem nevoie de buni cetățeni

Dan Solcan – profesor de istorie: „Nu trebuie să fie neapărat primii, nu e obligatoriu. Dar, în momentul în care termină, să fie pe picioarele lor, să ştie care sunt opţiunile lor, să poată face alegeri în cunoştinţă de cauză şi, dacă se poate, să fie buni cetăţeni. În România de astăzi avem nevoie de buni cetăţeni”.

Dan Solcan este dezamăgit de școala românească, pe care o consideră învechită, rigidă și politizată. Dacă ar putea, ar schimba programa astfel încât să fie centrată pe competențe, nu pe acumularea de informații. Pentru asta, este nevoie și de profesori dispuși să accepte provocări și să le fie mentori elevilor în drumul spre maturitate.

Dan Solcan – profesor de istorie: „Există un vers al unui poet care mie îmi place foarte mult, care spune în felul următor: Un profesor este o persoană care vorbeşte în somnul altcuiva. A fi profesor înseamnă vocaţie. Şi atunci trebuie să îţi placă să fii aici. Şi cum să nu îţi placă? Gândiţi-vă la viaţa mea, de pildă, vin în fiecare zi într-un loc interesant, mă întâlnesc cu oameni foarte plăcuţi şi lucrăm împreună lucruri foarte interesante. Şi atunci ai putea să te gândeşti că meseria de profesor poate să fie cea mai frumoasă din lume”.

Reporter: Ioana Matei, Alexandra Dinu

Imagine: Bogdan Vlădoiu

Urmăriți la Digi24