La ultimele facturi de curent, Electrica Furnizare SA a anexat un contract-tip pentru prelungirea înțelegerii contractuale. Clienţii trebuie să-l completeze şi să-l returneze, în termen de maximum 30 de zile de la primire. Nu se precizează însă nicăieri ce se întâmplă în cazul în care acest termen este depăşit, nu se precizează tarifele, intervalul orar în care sunt practicate aceste tarife, abonamentele dar și alte detalii privind drepturile și obligațile și astfel clienții pot semna și prelungi contractul fără să știe cât au de plătit ulterior.
Reprezentanții Oficiului pentru Protecția Consumatorului susțin că aceste practici nu sunt legale, deoarece contractul anexat la factură nu prezintă date concrete și astfel consumatorul nu este corect informat.
„Am observat și noi această metodă a companiei Electrica Furnizare și într-adevăr practica lor lezează dreptul consumatorului de a fi corect informat. NU sunt prezentate tarifele, intervalul orar în care sunt practicate aceste tarife, abonamentele dar și alte detalii privind drepturile și obligațile și astfel clienții pot semna și prelungi contractul fără să știe cât au de plătit ulterior. Ne vom sesiza imediat ce vom fi solicitați pentru că deocamdată NU am înregistrat nicio plângere privind aceste practici ” a declarat Dina Suciu, inspetcorul Oficiului pentru Protecția Consumatorului Bistrița-Năsăud pentru Ziar de Bistriţa.
Astfel de contracte au primit clienţii companiei Electrica Furnizare SA din întrega ţară. Iată ce scrie în acest contract anexat la factura de luna trecută:
„Vă anexăm alăturat contractul de furnizare a energiei electrice emis pentru locul d-voastră de consum în temeiul contractului-cadru de furnizare a energiei electrice aprobat prin Ordinul ANRE nr 88/2015. Prezentul contract înlocuiește contractul de furnizare a energiei electrice încheiat cu societatea noastră în temeiul contractului-cadru de furnizare a energiei electrice aprobat prin Decizia ANRE nr 57/1999. Vă rugăm ca în 30 de zile de la primire să ne returnați un exemplar al contractului semnat de dumneavoastră. Costul serviciilor poștale privind returnarea plicului cu contractul anexat, va fi suportat de Electrica Furnizare.”
În prezent, populația consumă 80 la sută energie electrică din piaţa liberă şi 20 al sută cu preţ reglementat. De la 1 iulie 2017, ponderea energiei din piaţa liberă va creşte la 90 la sută, iar de la 1 ianuarie 2018, piaţa va fi complet liberalizată.
Până la 1 octombrie, clienţii trebuie să semneze un nou contract, fie cu vechiul furnizor (în cele mai multe dintre cazuri, Electrica Furnizare), fie cu altul pe care şi-l aleg. La schimbarea furnizorului, nimic din ce ţine de infrastructură nu se modifică. Va fi acelaşi curent, la aceeaşi calitate. Dacă până la schimbare aţi avut probleme (căderi de tensiune, întreruperi frecvente), le veţi avea şi după ce veţi schimba furnizorul, pentru că infrastructura îi aparţine distribuitorului şi acesta nu se schimbă.