Legea recursului compensatoriu nu si-a indeplinit scopul, nu a rezolvat problema din penitenciare, unde conditiile sunt aceleasi ca acum doi ani, afirma judecatorul Cristi Danilet, care apreciaza ca „statul nu are o politica penala clara” si nu gresim daca spunem ca „legislatia actuala a transformat infractionalitatea intr-un fel de afacere”.
Intr-un interviu acordat Ziare.com, judecatorul Cristi Danilet, fost membru al CSM, remarca faptul ca uneori se acorda mult prea usor liberarile conditionate, in special atunci cand este vorba despre „recidivisti sau despre infractiuni violente”, dar si faptul ca a crescut numarul de infractiuni comise cu violenta, precum si gradul de insecuritate in cazul cetatenilor onesti.
Magistratul critica si atacurile repetate la adresa magistratilor, apreciind ca este vorba despre „o rafuiala a infractorilor si a unora dintre avocatii lor cu Justitia” si avertizand ca „s-ar putea ca in cursul timpului astfel de declaratii sa produca o reactie total inversa decat cea asteptata de politicieni din partea magistratilor”.
„Eu cred ca asistam la un esec al politicii penale si ea trebuie reconsiderata in intregime (..) O sa ajungem sa le cerem scuze infractorilor ca ii deranjam si, eventual, sa le dam bani de taxi sa plece acasa de la instanta”, spune ironic judecatorul Cristi Danilet in interviul acordat Ziare.com.
Cu ce ramanem daca tragem linie si facem bilantul la mai bine de un an de la aplicarea Legii recursului compensatoriu?
Oamenii trebuie sa inteleaga de la bun inceput un lucru: Pentru buna purtare in penitenciar si daca a despagubit victima si a platit cheltuielile judiciare la stat, o persoana poate fi liberata conditionat mai devreme, adica inainte sa isi ispaseasca pedeapsa, daca a facut o fractie minima din pedeapsa initiala (2/3) . Comisia din penitenciar stabileste ca o persoana poate fi liberata conditionat si numai un judecator decide.
Prin legea recursului compensatoriu s-a considerat ca la fiecare 30 de zile de pedeapsa executata se castiga inca 6 zile. Practic, pedeapsa initial stabilita de catre judecator se reduce la fiecare an cu doua luni si vreo trei saptamani. De exemplu, in situatia de la Medias, respectivul individ ar fi trebuit sa intre in comisia de liberare conditionata peste 408 zile.
Eu recunosc ca, uneori, in Romania se acorda mult prea usor liberarile conditionate de catre unii judecatori atunci cand este vorba despre recidivisti sau despre infractiuni violente. Probabil ca, in urma unor astfel de evenimente, intens mediatizate in ultimele zile, o sa fie tratate mai atent cazurile de liberari conditionate, atat de comisii, cat si de catre instante.
Cert este ca aceasta lege a recursului compensatoriu nu si-a indeplinit scopul, nu a rezolvat problema din penitenciare, unde conditiile sunt aceleasi ca acum doi ani. Guvernul nu a facut nimic pentru imbunatatirea lor. Prin urmare, nu este o solutie descongestionarea penitenciarelor prin punerea in libertate a detinutilor, in special a celor periculosi, deoarece creste gradul de insecuritate in cazul cetatenilor onesti, de pe strada si din domiciliile lor.
Vedem clar ca in ultima vreme a crescut numarul de infractiuni violente, comise mai ales asupra femeilor si copiilor. De altfel, acesta era trendul – ascendent – si in ultimii ani.
Aceasta relaxare a politicii penale la care am asistat in ultimii doi ani incurajeaza infractionalitatea? Nu ajunge sa para o afacere buna sa furi cat poti, pentru ca stii ca oricum scapi mai repede si mai ramai si cu banii, pentru ca statul nu e capabil sa recupereze prejudiciile?
Statul nu are o politica penala clara. Cu exceptia luptei impotriva coruptiei, in rest nu e cunoscut niciun obiectiv al statului cu privire la combaterea infractionalitatii.
In 2014 a intrat in vigoare noul Cod Penal, prin care s-au redus pedepsele la majoritatea infractiunilor. Or, nu este normal, nu s-a facut niciun studiu cu privire la evolutia criminalitatii in Romania pentru a se decide daca este cazul sau nu sa se reduca anumite pedepse. Nu s-a facut niciun studiu de impact cu privire la evolutia infractionalitatii in anii de dupa intrarea in vigoare a noului Cod Penal.
S-au relaxat conditiile de liberare conditionata, iar prin modificarile care sunt acum in Parlament la Codul Penal si la Codul de Procedura penala va fi si mai usor de acordat liberarea conditionata. Din calculele noastre neoficiale, inca 7.000 de detinuti vor fi pusi in libertate imediat ce intra in vigoare modificarile care sunt deja aprobate in Parlament.
In plus, statul este ineficient la confiscarea averilor sau a sumelor de bani stabilite de judecatori prin hotarari, astfel incat, da, am putea spune ca legislatia actuala a transformat infractionalitatea intr-un fel de afacere.
Ca sa nu mai amintesc de faptul ca se tot vorbeste de amnistie si gratiere, adica se incurajeaza persoanele care ar putea comite infractiuni. Este clar o incurajare, nu este o atitudine sau o politica de reprimare a comportamentelor infractionale, ci cel putin de tolerare a lor.
La toate acestea, trebuie sa mai adaugam si ineficienta Politiei, pentru ca efectivele de politie, de ordine publica au scazut in Romania. Politia Judiciara este total depasita de numarul de dosare de instrumentat, procurorii sunt intr-un numar insuficient si de aici ajungem si la o ineficienta a justitiei, in special a celei penale.