Informatii utile! Curiozitati si stiri din intreaga lume.

Crearea şi dezvoltarea unei afaceri în mediul online

in Diverse de

“Internetul a creat deja mai mulţi milionari decât orice alt eveniment de-a lungul istoriei şi va continua să producă mai mulţi milinari decât orice altă ramură din întreaga lume”.

Internetul este o inovaţie tehnologică incitantă şi informativă ce s-a dezvoltat enorm şi rapid, fiind într-o continuă expansiune.

Mii de întreprinderi îşi creează, azi, site-uri pentru a-şi promova afacerile sau pentru a vinde direct online produsele lor, oferind, astfel, un mijloc de contact al clienţilor potenţiali sau existenţi. Tot mai mulţi întreprinzători aleg, însă, să îşi creeze o afacere doar în mediul online, deoarece au mult mai multe avantaje. Cei care aleg să lucreze de acasă îşi fac singuri programul, au mult mai mult timp liber, iar costurile sunt mai mici.

Pentru multe companii, prima incursiune în lumea comerţului electronic constă în a se face prezente pe World Wide Web, cu scopul de a publica o ofertă de locuri de muncă, de produse sau de politici comerciale. Adeseori, site-urile sunt dezvoltate, ulterior, cu scopul de a integra alte activităţi ale companiilor: crearea unor magazine virtuale, procesarea comenzilor, promovarea actiivtăţii, a produselro şi a serviciilor oferite.

Punctul de plecare al creării unei afaceri pe internet îl constituie ideea de afaceri. O idee originală, însoţită de o strategie de marketing eficientă şi un bun plan de afaceri transformă visul în realitate. Idei de afaceri sunt multe, de la vinderea de obiecte handmade, servicii de consultanţă, o revistă online, până la crearea de site-uri ce oferă spaţii publicitare contracost. Iniţierea şi dezvoltarea unei afaceri online implică, însă, un proces îndelungat format din mai multe etape.

Pentru a avea succes într-o afacere online este nevoie de o combinaţie de factori: dorinţa de succes, motivaţie, dedicare, organizarea timpului şi a efortului, creativitate. Există, ca şi în afacerile clasice, un anumit grad de risc şi chiar de sacrificiu, dar şi numeroase alte avantaje şi satisfacţii. În mediul virtual, se pot face experimente,iar veniturile se pot dubla sau chiar tripla într-un an, totul depinde de motivaţia şi de tehnicile folosite în dezvoltarea afacerii.

“O afacere online de succes, ca orice altă afacere, este bazată pe devoţiune şi efort. Pentru a începe şi a întreţine o afacere este nevoie de mai mult decât motivare şi dorinţă sau decât o idee bună la momentul potrivit – deşi nici acest lucru nu este chiar atât de rău! Este nevoie, în primul rând, de angajament, multă muncă, capital suficient, cercetare minuţioasă, planificare şi puţin noroc. ”

Există mai multe modalităţi de a începe şi a dezvolta o afacere online. Pentru a dezvolta o afacere de succes în mediul online, întreprinderile trebuie să răspundă la următoarele întrebări:

  • Cui o să vândă (care este nişa de piaţă),
  • Ce o să vândă (propriul produs sau un produs realizat de o altă întreprindere/persoană),
  • Cum o să vândă (realizarea unei propuneri unice de vânzare şi a unei scrisori de vânzare),
  • Care vor fi modalităţile de plată  puse la dispoziţia cumpărătorilor (crearea unui sistem de plată online),
  • Care sunt mijloacele şi metodele de promovare online

Pentru ca afacerea să se dezvolte şi să devină una de succes,  este important ca firma să realizeze o strategie de promovare şi de vânzări eficientă, să găsească un produs back-end, după care să stabilească o colaborare joint-venture.

Următorul pas în crearea unei afaceri online este realizarea unui site web al firmei, site care trebuie actualizat în permanenţă, pentru ca vizitatorii să aibă mereu la dispoziţie cele mai noi informaţii. Site-ul trebuie întreţinut, de aceea firma are nevoie de un specialist IT care să se ocupe de acest aspect.

Afacerile derulate pe web sunt asemănătoare afacerilor realizate într-o manieră tradiţională: oferă firmei posibilitatea de a se prezenta potenţialilor clienţi, parteneri (cine este, ce face, ce produse oferă şi unde o pot găsi clienţii). Prezenţa companiei pe web, prin intermediul unui site are câteva avantaje clare, comparativ cu deschiderea unui sediu fizic al firmei. Avantajele pot fi împărţite, în funcţie de beneficiarul lor direct, în avantaje directe ale firmei, avantaje ale  beneficiarilor produselor şi serviciilor firmei şi avantaje ale societăţii.

Principalele avantaje directe ale firmei sunt:

  • Extinderea rapidă a activităţii, asigurând accederea pe noi pieţe (locale, naţionale sau internaţionale),
  • Costuri de comunicare şi transport sunt reduse (în cele mai multe situaţii, costul de transport este plătit de client),
  • Costurile de realizare, procesare, distribuire sunt şi ele reduse,
  • Modelarea produselor în funcţie de nevoile consumatorilor,
  • Campania de promovare este interactivă (feedback-ul din partea clineţilor este primit rapid) şi flexibilă (în funcţie de răspunsul consumatorilor campania se poate modifica, în vederea obţinerii unor rezultate cât mai bune).

Cea mai modernă metodă prin care o firmă se face cunoscută este publicarea web-site-ului. De aici şi până la folosirea de cataloage web nu este decât un efort de specializare: detaliile comerciale despre produsele promovate (inclusiv imagini de prezentare) ,stocate într-o bază de date, sunt puse în mod dinamic la dispoziţia clienţilor sau potenţialilor clienţi ce doresc să afle oferta întrepriderii. Putem identifica avantajele acestor magazine virtuale:

  • sunt accesibile de oriunde din lume,
  • sunt deschise 24/24 ore, 7 zile pe săptămână, tot anul,
  • costul de creare şi întreţinere este relativ redus,
  • există posibilităţi de complementare cu alte servicii (plăţi electronice, CRM, asistenţă de tip calling line).

Etapele realizării unei afaceri online sunt similare celor realizării afacerilor tradiţionale, dar adaptate la mediul online:

  • analiza afacerii electronice,
  • argumente pentru o afacere electronică,
  • identificarea riscurilor,
  • proiectarea,
  • realizarea,
  • promovarea,
  • administrarea afacerii

Analiza afacerii online are ca principale etape:

  1. identificarea tipului de afacere şi încadrarea ei într-una din categoriile de afaceri electronice prezentate,
  2. stabilirea obiectivelor şi performanţelor afacerii,
  3. stabilirea canalului/canalelor ce vor fi utilizate pentru vânzarea şi distribuirea produselor/serviciilor,
  4. alegerea unui furnizor de servicii internet, ISP, care va oferi şi servicii de găzduire a  site-ului,
  5. stabilirea imaginii şi conţinutului site-ului, acesta trebuie să fie scalabil şi să aibă implementate elemente de securitate,
  6. alegerea strategiei de promovare a produselor şi site-ului,
  7. alegerea mijloacelor şi a modalităţilor ce vor fi folosite pentru plata produselor/serviciilor: cecuri, cărţi de credit

Cele maiimportante mijloace pentru argumentarea oportunităţii variantei electronice a afacerii sunt:

  • explicarea avantajelor afacerilor electronice pentru beneficiarii sau clienţii firmei,
  • explicarea implicaţiilor tehnologiei folosite pentru desfăşurarea afacerilor electronice, în desfăşurarea afacerii,
  • realizarea unui proiect pilot,
  • estimarea csturilor cu instruirea personalului, întreţinerea afacerii şi suportul tehnic necesar desfăşurării afacerii,
  • calculul productivităţii afacerii şi compararea acesteia cu productivitatea afacerii în varianta tradiţională a acesteia.

Este necesară identificarea riscurilor care pot apărea în realizarea unei afaceri online. Există o serie de riscuri suplimentare ale afacerilor pe internet, comparativ cu riscurile întâlnite în afacerile tradiţionale:

  • dacă în cazul afacerilor tradiţionale competiţia era locală sau naţională, acest lucru depinzând de aria  de întindere a afacerii, în cazul afacerilor electronice, competiţia este mondială, deoarece localizarea companiei nu mai are, în majoritatea cazurilor, nicio importanţă,
  • un factor cheie în desfăşurarea afacerilor electronice îl reprezintă securizarea site-ului; spargerea site-ului duce la imposibilitatea desfăşurării activităţii,
  • viabilitatea – există anumite tipuri de activităţi/domenii pentru care nu este oportună construirea unei afaceri online,
  • pierderea încrederii clienţilor în sitaţia în care afacerea ar avea un punct vulnerabil sau dacă aceştia nu ar constata că produsele sau serviciile nu corespund descrierii acestora,
  • fluxul viruşilor – aceştia pot pune în pericol afacerea, dacă site-ul nu este securizat suficient,
  • posibilitatea fraudei – există  o serie de cazuri în care diferite persoane folosesc informaţii însuşite  fraudulos sau intră pe site-uri prin punctele sale vulnerabile şi beneficiază de produse/servicii prin fraudă.

Internetul oferă înterpinzătorilor mici sau mari posibilitatea de a obţine rezultate mai repede şi mai eficient decât înainte. Oferă, de asemenea, posibilitatea de a învăţa din greşelile sau reuşitele proprii, dar şi ale altor întreprinzători.

Internetul a fost creat pentru publicitate încă de la început şi nimeni nu  a ştiut către ce va evolua. Astăzi, nu mai putem vorbi doar de publicitate, ci şi de comerţ, comunicare, stocate, informare. Vânzările directe pe internet permit întrepinzătorilor ocolirea intermediarilor (dealeri sau distribuitori), care înseamnă costuri suplimentare. Toate acestea permit fixarea unui preţ mai mic. Preţurile mai mici înseamnă şi un profit mai mare. Într-o afacere normală, costurile de distribuţie şi vânzare ajung până la 90% din preţul final. Pe internet, aceste costuri dispar, air vânzările sunt automate: aproape orice pe internet poate fi trecut pe pilor automat. Procesul de automatizare a însemnat mai mulţi bani, pentru că a eliminat foarte multe operaţii de rutină. O afacere pe internet nu se închide la ora 16 sau în weekend, ea este permanentă.

Referitor la costurile creării unei afaceri online, acestea sunt mult mai mici. Achiziţionarea unui domeniu .com costă 10 euro/an,iar găzduirea pe internet costă între 0 şi 10 euro/lună. Afacerea pe internet nu presupune închirierea unui birou sua a unor echipamente. Totul este simplificat: munca se face de acasă; mai mult timp pentru dezvoltarea altor proiecte.

Pe internet, comunicarea cu clienţii se face mult mai uşor. Atunci cân aceştia găsesc produsul dorit, completează un formular de comandă, iar aceasta îi este livrată în scurt timp. Dar afacerea nu se încheie aici, odată cu informaţiile referitoare la comanda efectuată, firma le paote trimite clienţilor şi informaţii despre noile produse disponibile, poate oferi discounturi pentru clienţii fideli, felicitări sau poate răspunde la înterbările acestora.

O comunicare bună înseamnă o şansă mai mare de a fi credibil, de a avea mai multe accesări, de a vinde mai mult şi de a construi o întreagă reţea de clienţi.

Pentru a crea şi dezvolta o afacere de succes în mediul online, un întreprinzător are nevoie de anumite calităţi. Acesta trebuie să aibă abilitatea de a:

  • stabili obiectivele afacerii online,
  • dezvolta strategiile ce conduc la atingerea acestor obiective,
  • selecţiona un produs pentru a-l propune spre vânzare şi stabili preţul acestuia,
  • lua decizii manageriale,

Punctul de plecare în dezvoltarea unei afaceri online se bazează mai degrabă pe perspectivele antreprenorului decât pe piaţa de desfacere, planul de afaceri şi de marketing. În această afacere, întrepinzătorul este componenta principală  – punctele sale forte sau slăbiciunile stabilesc scopul şi amploarea afacerii. În funcţie de categoria din care face parte (inventator, inovator, iniţiator sau manager) , de experienţa profesională, de capitalul disponibil, cunoştinţele şi calităţile personale, un întreprinzător poate dezvolta o afacere de mare amploare, cu succes exploziv şi câştiguri semnificative.

Crearea unei afaceri online are ca scop obţinerea de profit din vânzarea unor produse. Alegerea produselor este decizia cea mai importantă pe care un întreprinzător trebuie să o ia pentru a avea o afacere de succes. El trebuie să cunoască atât avantajele pe care le-ar putea obţine, dar şi riscurile la care se expune. Cel mai important este ca, pornind de la o idee, să dezvolte o afacere de succes în jurul unui domeniu care îi place, la care se pricepe.

Găsirea unei idei viabile este un aspect important în crearea unei afaceri. Câteva puncte de reper în acest sens ar putea fi:

  • folosirea motoarelor de căutare pentru a găsi idei bune,
  • studierea celor mai importante site-uri din domeniul respectiv,
  • căutarea de produse ce au succes în mediul online,
  • identificarea unor goluri în oferta existentă pe piaţă,
  • pătrunderea pe nişele de piaţă nou apărute.

În crearea unui produs nou ce va fi destinat vânzării online, antreprenorii se pot folosi  de tehnica S.C.A.M.P.E.R.

S.C.A.M.P.E.R este un acronim creat de Bob Eberl pentru a descrie metoda lui Alex Osborn de creare a unui produs. Această tehnică preuspune notarea unor cuvinte  legate de produsul propriu sau din acelaşi domeniu de interes şi căutarea lor pe internet. În urma găsirii unor produse asemănătoare, se pun următoarele întrebări:

– Substituire? (S) – se poate substitui o parte a produsului întreprinzătorului cu o altă parte a unui alt produs?

– Combinare? (C) – se pot combina anumite aspecte ale mai multor produse pentru a găsi unul nou?

– Adaptare? (A) –ce alte idei împrumută aceste produse? Cum se pot adapta caracteristicile altor produse în contextul afacerii lor?

–  Mărire ? Modificare?(M) – ce se poate adăuga/modifica produsului pentru a-şi creşte valoarea şi îmbunătăţi funcţionalitatea?

–  Punere sub altă întrebuinţare? (P) – se poate modifica produsul pentru a servi la altceva? La ce lucruri poate să mai folosească?

–  Eliminare sau Micşorare? (E) – se poate simplifica produsul pentru a-i reduce costurile sau pentru a-l face mai uşor de folosit?

–  Rearanjare? Inversare? (R)

Pentru a avea succes online, orice afacere are nevoie de un aer proaspăt, de idei inovatoare, care să atragă după sine creşterea vânzărilor şi a profiturilor. Întreprnzătorii trebuie să se concentreze pe pieţe deja existente, să realizeze care sunt preferinţele consumatorilor şi să creeze un produs nou, care să se potrivească cu cerinţele şi nevoile lor. Un bun întreprinzător ştie că este mult mai eficient să vândă un produs (nou, îmbunătăţit) pe care clienţii sunt deja interesaţi şi pregătiţi să îl cumpere decât să dezvolte un produs şi apoi să se gândească dacă au cui să îl vândă.

Implementarea ideii într-o afacere online este un proces complex, ce presupune mai mult decât promovarea prin reclame a afacerii. Pentru a dezvolta o afacere de succes online, întrepinzătorii trebuie să ţină seama de anumite elemente:

  • primul pas în demararea unei afaceri noi este realizarea planului de afaceri. Un plan de afaceri solid poate reprezenta resortul ce va propulsa afacerea. În planul de afaceri trebuie specificate toate procedurile pe care întreprinzătorul le va urma,
  • adaptarea modelului de afacere la propriile preferinţe. Astfel, întreprinzătorii pot alege varianta online sau offline. O afacere online nu necesită costuri mari, iar piaţa de desfacere poate să fie mondială,
  • următorul pas este cercetarea: colectarea informaţiilor referitoare la afacerea aleasă, participarea la seminarii şi programe de formare,
  • identificarea pieţei profitabile (nişă) : studierea cererii şi ofertei de pe piaţă,
  • obţinerea aprobărilor şi licenţelor,
  • brainstorming – ideile noi fac diferenţa între succes şi eşec,
  • promovarea afacerii folosind cuvinte cheie, cuvinte cu impact emoţional, pentru a stârni curiozitatea potenţialilor clienţi,
  • colaborarea cu specialişti din alte domenii, pentru a reduce costurile
  • inovarea în  mod constant. Ideile de afaceri online se schimbă în permanenţă, de aceea este nevoie mereu de un element nou, inovator,care să anticipeze nevoile clienţilor,
  • ofertă de produse/servicii cât mai variată  şi de cea mai bună calitate

Nişa de piaţă este un segment al populaţiei către care sunt îndreptate eforturile de marketing pe internet şi reprezintă subiectul principal al paginii web sau a blogului unui întreprinzător. Găsirea unei nişe de piaţă înainte de demararea unei afaceri online este importantă pentru următoarele motive:

  • Posibilitatea de a maximiza bugetul de marketing prin ţintirea nişei de piaţă definită. Astfel, întreprinzătorii vor şti exact unde să facă publicitate şi unde să caute pentru a găsi site-uri care furnizează produse asemănătoare,
  • Pagina web poate fi optimizată pentru motoarele de căutare astfel încât nişa de piaţă să poată fi găsită mai uşor,
  • Posibilitatea furnizării site-ului pentru nişa de piaţă,
  • O nişă de piaţă bine definită ajută la dezvoltarea unor produse/servicii noi,
  • Posibilitatea de a deveni lider în industria respectivă

Ultimile din

Mergi la SUS