Ultimele decenii s-au caracterizat printr-o explozie informaţională fără precedent în istoria omenirii, fapt ce a dus la creşterea importanţei resurselor de comunicaţie. Datorită internetului oamenii pot comunica, astăzi, rapid şi în timp real, indiferent de distanţa dintre ei. Ei pot transmite uşor informaţii oricui, oriunde în lume, cu condiţia ca receptorul să aibă posiilitatea conectării la internet.
Cele mai populare servicii disponibile în mediul online sunt: poşta electronică (e-mail) , liste de e-mailuri (Mailing List), grupuri de ştiri (Usenet newsgroups), conversaţii în timp real (chat online), conferinţe de tip voce şi video, WWW (World Wide Web), transfer de fişiere.
Se poate spune că internetul a pus stăpânire pe întreaga lume. Organizaţii de toate tipurile şi persoane particulare au site-uri active, bloguri, profiluri pe reţele de socializare. Dezvoltarea şi randamentul Word Wide Web-ului în ultimii ani au fost de-a dreptul explozive.
Principalele servicii pe internet sunt: e-mail-ul, liste de email-uri, grupuri de ştiri, conversaţii în timp real, conferinţe de tip voce şi video, WWW şi transfer de fişiere.
E-mail-ul constituie prima opţiune când avem de transmis un mesaj scris şi presupune ca, atât expeditorul, cât şi destinatarul să beneficieze de acces la Internet şi la un serviciu de poştă electronică.
Ca serviciu de internet cu cea mai dinamică şi mai spectaculoasă evoluţie, Web-ul este un sistem de distribuţie a informaţiilor hiper-media (informaţie în reprezentare naturală, conţinând texte, imagini, video şi sunet).
Piaţa Internet este una mondială. Din ea fac parte numeroase întreprinderi din întreaga lume, însă numai o parte din acestea sunt specializate în informatică. Principalii actori pe piaţa internet sunt: consumatorii de servicii, consultanţă, realizare, învăţământ, furnizori de conţinut şi de servicii cu valoare adăugată, aplicaţii şi programe internet, sisteme , internet , transportorii de date.
Serviciile oferite de întreprinderi sau organizaţii pe internet se grupează în mai multe categorii: servicii de comunicaţie, informaţii, prestări de servicii, cultură şi turism virtual, învăţământ şi cercetare, divertisment.
Serviciul de informaţii se împart în patru categorii: servicii gratuite, servicii comerciale, presa în linie şi baze de date . Serviciile comerciale sunt acele întreprinderi ce oferă actualităţi pe web sau prin news. Unele firme s-au specialziat în distribuirea informaţiilor în funcţie de preferinţele clientului.
Comerţul electronic reprezintă o componentă esenţială a societăţii industrializate, reprezentând liantul între consumatori, societăţi şi guverne. Principalele atuuri ale acestuia le reprezintă coordonata temporală şi cea spaţială, acestea notificându-se în comparaţie cu schimbul tradiţional. Acesta presupune derularea unei afaceri în mediul online, ca activitate ce aduce un plus de valoare şi contrinuie la creşterea vânzărilor.
Prin dezvoltarea comerţului electronic, consumatorii pot face cumpărături direct de acasă. Singura condiţie este să deţină un calculator conectat la internet.
Punctul de plecare al creării unei afaceri pe internet îl constituie ideea de afaceri. O idee originală, însoţită de o strategie de marketing eficientă şi un bun plan de afaceri transformă visul în realitate.
Cea mai modernă metodă prin care o firmă se face cunoscută este publicarea web-site-ului.
Pentru a creşte şansele de succes ale afacerii, trebuie stabilite obiective precise. Acestea trebuie evaluate şi analizate pentru a crea un plan de afaceri bine pus la punct. De asemenea, obiectivele se pot schimba, în timp, sau pot apărea altele noi, în funcţie de evoluţia afacerii. Pentru a fi motivante şi provocatoare, obiectivele trebuie să fie cât mai realiste, dar şi realizabile, în acelaşi timp.
Odată aleasă ideea pentru afacere, stabilite obiectivele şi identificată nişa de piaţă în care firma/întreprinzătorul va acţiona, următorul pas important este reprezentat de planificare şi cercetare.
Procesul de planificare forţează managerii sau antreprenorii online să înţeleagă mai clar ce vor să realizeze, cum şi când o pot face. Planul de afaceri este un instrument al prezentului, elaborat prin aproximaţii succesive, utilizând experienţa şi realizările din trecut ale firmei pentru a proiecta în mod realist calea spre viitor.
În ziua de azi, numeroase tehnici şi strategii de marketing s-au dezvoltat pentru a promova intens firmele şi produsele acestora în mediul online. Printre cele mai cunsocute metode de promovare online putem specifica: promovarea prin e-mail, prin bannere, direct marketing, marketing viral.
Aceste strategii de marketing joacă un rol vital într-o afacere online de succes. Elementul de bază al oricărui plan de afaceri îl reprezintă cunoaşterea amănunţită a preferinţelor clienţilor (ce le place, ce nu le place, la ce se aşteaptă). Identificând aceşti factori, se poate realiza o strategie comercială care să îndeplinească nevoile clienţilor şi să creeze o imagine favorabilă a firmei, un brand.
Un brand, asemenea unei persoane, are personalitate şi tot ceea ce ştiţi sau gândiţi despre el este rezultatul identintăţii şi al imaginii sale. Identitatea brandului este tocmai prezentarea sa, concepută astfel să câştige o imagine pozitivă în mintea publicului.
Definirea brandului unui produs este o parte integrată a procesului de construire a imaginii. Iar imaginea acelui produs este, de cele mai multe ori, asociată cu valoarea unei afaceri.
Un exemplu: Pro Auto este firma care, din septembrie 2003,a stabilit standarde ridicate în comerţul cu piese auto pentru autoturismele din import. Pro Auto a oferit încă de la început un concept de servicii orientate spre client. Firma şi-a adaptat serviciile în funcţie de nevoile clienţilor, creând diferite pachete pentru nevoile fiecăruia dintre ei.
În ceea ce priveşte promovarea, ProAuto a ales să se promoveze prin propriul site, dar şi prin alte site-uri, inclusiv cel al pertenerului său. Informaţii şi linkuri către pagina ProAuto se găsesc pe diferite site-uri publicitare sau informative.
Pentru a fi în permanentă legătură cu clienţii şi cu nevoile acestora firma şi-a creat un profil pe cea mai cunoscută şi folosită reţea de socializare: Facebook. Firma a câştigat acces la persoane pe care nu are cum să le întâlnească şi pe care le poate transforma în clienţi. A câştigat acces la oportunităţi pe care nu le-ar fi găsit altfel.
Ca soluţii de viitor firma poate adopta strategii de dezvoltare bazate pe promoţii online, pe promovarea intensă a magazinului virtual.
De asemenea, folosirea intensivă a internetului este foarte importantă pentru realizarea studiilor, stabilirea strategiei şi a metodei de monitorizare. Monitorizarea activităţii pe internet poate fi un avantaj în faţa concurenţei pentru a adapta în permanenţă strategia în funcţie de rezultatele obţinute online.
Dezvoltarea firmei se paote dezvolta online şi prin întărirea activităţii de pe site-urile de socializare, prin crearea de evenimente la care să participe clienţii, anunţarea unor demonstraţii (în care firma are ocazia să arate profesionalismul echipei sale) sau a unor promoţii realizate de către firmă, a evenimentelor viitoare.
Prin promovarea magaizinului online se poate crea o veritabilă piaţă unică online a firmei. Se preconizează că, pe viitor, comerţul electronic va lua locul celui tradiţionale, de aceea firma trebuie să se axeze pe acest aspect, pentru a şi crea o bază de clienţi în mediul online.