Informatii utile! Curiozitati si stiri din intreaga lume.

Ce trebuie sa știi dacă dorești sa începi o afacere

in Diverse de

Cel care doreste sa inceapa o afacere, inainte de a lua aceasta hotarare, trebuie sa se asigure de succesul actiunii pe care o va intreprinde, sa stabileasca unde isi va focaliza afacerea, o va desfasura, ce preturi va practica si ce profit va realiza . Raspunsul la aceasta intrebare il va putea afla daca

Va face o analiza, un studiu de Marketing.

Pentru a realiza acest studiu, va parcurge urmatoarele faze :

Cercetare documentara

Evaluarea pietei potentiale

Analiza concurentei

Testul de produs

Alegerea amplasamentului

In urma acestei investigatii intreprinzatorul va sti daca produsul pe care il doreste raspunde in mod real cererii si dorintei clientilor.

2 . Alegerea formei juridice

Potrivit legislatiei in vigoare, se poate alege un tip de societate comerciala precizat in clasificare : societatea in numar colectiv  – SNC, societatea in comandita simpla, societatea in actiuni, societatea pe actiuni – SA, societatea cu raspundere limitata – SRL.

Sunt cazuri in vare legea prevede ca unele persoane – in profesiunile liberale – meseriasii, alti intreprinzatori sa desfasoare activitati in calitate de parsoane fizice.

Alegerea formei juridice este, in ultima instanta, decizia celor care au dreptul sa creeze astfel de societati si trebuie intotdeauna bine fundamentata si bazata pe criteriile generale si personale ale fiecarui sau asociat.

  1. Evaluarea rentabilitatii

Activitatea unui agent economic trebuie privita ca o asociere de capital si munca.

Munca asigura rentabilitatea comerciala numai cu aportul capitalului, al fondurilor proprii, constituirea si apararea patrimoniului societatii. Acest lucru implica un risc si deci este necesar ca acest risc sa fie masurat. Evident, riscul apartine antreprenorului, dar trebuie considerata si posibilitatea societatii de a-si asuma acest risc.

Intreprinzatorul trebuie sa cunoasca foarte bine patrimoniul si sa aiba in vedere ca acesta se uzeaza. El trebuie intretinut, reinnoit, dezvoltat si modernizat. Toate acestea impun o finantare ce poate proveni total sau partial din aporturile initiale, din profitul rezultat sau din imprumuturi.

  1. Asigurarea finantarii

Asigurarea mijloacelor necesare sustinerii activitatii unei societati comerciale se face prin credite, indiferent de sursa din care se asigura finantarea.

  1. Indeplinirea formalitatilor

Dupa obtinerea documentelor de infiintare, prin care se autorizeaza functionarea societatii, sunt necesare o serie de formalitati si autorizari, astfel :

    1. publicarea Sentintei judecatoresti in Monitorul oficial
    2. inscrierea societatii in Registrul Comertului
    3. obtinerea Codului fiscal
    4. inscrierea societatii la Directia de Finante –Preturi judeteana si a municipiului
    5. depunerea Declaratiei pentru a deveni platitor de TVA, daca este cazul
    6. comunicarea la Administratia financiara a locului unde se vor efectua activitati de comert, altul decat cel inscris in statutul societatii
    7. cunoasterea si a           sigurarea documentelor de evidenta contabila si operative, stabilite prin legislatia in vigoare
    8. deschiderea contului bancar la banca aleasa
    9. intocmirea si inregistrarea contractelor de munca pentru angajati si colaboratori la Camera de munca
    10. intocmirea si inregistrarea contractului de asigurari sociale pentru patron
    11. indeplinirea formalitatilor pentru obtinerea licentei
    12. comunicarea la Administratia financiara locala ca e detinator de firma
    13. indeplinirea formalitatilor pentru obtinerea autorizatiei sanitar-veterinqare, avizul de furnizare energie electrica, termica, salubrizare
    14. incheierea asigurarii de bunuri.

                                           CREAREA UNEI ÎNTREPRINDERI

Crearea unei inteprinderi in Romania consta in subiectul inteprinderii ce este reprezentat de un grup de persoane fizice dar si juridice, de fapt intreprinzatorii ce se organizeaza potrivit legislatiei in vigoare si a obiectului de activitate in care se desfasoara activitatea inteprinderii care este realizata din factorii de productie ai inteprinderii cum ar fi de natura umana, materiala si financiara, avand scopul principal obtinerea de profit.

 “Deci crearea unei   întreprinderi nu reprezintă o finalitate în sine: „a monta“ un proiect poate fi exaltant însă, în continuare, acesta trebuie să se dovedească viabila  şi să genereze profit, motivaţia economică esenţială.’’

Luând în considerare aceste elemente, întreprinderea, privita  în sens general,  reprezinta acel grup de persoane fizice sau juridice, care este organizata  în limitele legii si  dispune de mijloacele necesare, procese de munca  în concordanta   cu tehnologiile stabilite, astfel încât sa transforme factorii de producie în bunuri materiale, servicii sau informatii, având ca scop satisfacerea unor nevoi umane, în paralel cu obtinerea unui profit cât mai ridicat.

Crearea unei inteprinderi in Romania reprezinta un act de curaj din partea întreprinzatotului,deoarece el fiind cel care va trebui sa depuna toate eforturile si capacitatile  sale astfel încât, sa utilizeze mijloacele de care dispune sau pe care le poate atrage, si sa reuseasca atingerea obiectivelor ce de pornire initiativa unei persoane sau a unor persoane, viitori asociati sau actionari, care vor fi membrii acesteia.

Crearea de întreprinderi face apel la aptitudinile personale şi profesionale ale viitorului întreprinzător sau inteprinzatori si la contextul economic odata cu  analiza de piaţă a proiectului, a produsului sau serviciului oferit pieţei, la poziţionarea concurenţei, la capacitateafinanciară a întreprinzătorului, legată de politica statului de finanţare a întreprinderilor.

ETAPELE CREĂRII UNEI ÎNTREPRINDERI:

Pentru a crea o inteprindere nu este chiar asa de simplu sa facem trecerea de la idea generala si a pune in practica , astfel intreprinzatoru sau intreprinzatorii trebuie menit sa tina seama de riscurile ce pot aparea si a le minimiza,sporind atuurile si reducand slabiciunile prin cele 3 etape principale ce trebuiesc avute in crearea unei inteprinderi si anume:

Planul de marketing si comercial;                                                                               

-Planul financiar;

-Planul uman.

PLANUL DE MARKETING IN DOMENIUL COMERCIAL

Se realizeaza dupa  de  zicala ” Clientu este rege” si inteprinzatorul nu a-şi satisface lui însuşi o plăcere, ci pentru a-i face clientului plăcere, pentru a-i satisfice nevoile (determinate în prealabil printr-un studiu de piaţă).

După stabilirea caracteristicilorexacte ale produsului sau serviciului pe care doreşte să-l comercializeze, după stabilirea pieţeipotenţiale pe care speră să o atingă, întreprinzătorul trebuie să stabilească o strategie de atragereclientelei, incluzând o determinare precisă a costurilor şi a preţurilor , deoarece  eşecurile înregistrate de numeroaseîntreprinderi ar fi putut fi evitate dacă strategia acestora ar fi fost orientată mai mult către piaţă şimai puţin către produs1.

Acest fapt poate ajuta întreprinzătorul să evite erorile de marketing care pot distruge afacerea.

In planul de marketing trebuia luate in vedere  erorile care distrug:

Legate de piaţă:

-abordarea unei pieţe necunoscute;

– subestimarea reacţiei concurenţei;

-convingerea că prospectările pieţei se vor transforma de la sine în client;

Legate de produs:

-convingerea ca produsul sau serviciul se va vinde singur;

-analiza insuficenta a circuitului distribuitei si informatiei comunicarii;

– supraestimarea produsului

Legate de pret:

-poziţionarea greşită a preţului

-subevaluarea cheltuielilor

-lipsa gestionării fondurilor

Pentru a nu face greseli in crearea unei inteprinderi si dezvoltarea ei inteprinzatoru trebuie sa cunoasca o serie de intrebari de baza de marketing si sa le poata raspunda  pentru a avea un plan de marketing reusit si anume:

Cine sunt clienţii?   Care le sunt aşteptările?

Nevoile lor sunt obişnuite?Au mijloace de cumpărare?

Prin ce se deosebeşte acest proiect de concurenţă în ceea ce priveşte calitatea,preţul, inovaţia oferita de inteprindere?

 Care este amplasarea cea mai potrivită?

Cand va sosi raspunsul favorabil pietei si cand va creste semnificativ cifra de afaceri a inteprinderii?

Pentru a răspunde la aceste întrebări, întreprinzătorul trebuie să obţină informaţii cât mai precise despre:

  • evoluţia generală a pieţei,
  • situaţia şi perspectivele concurenţei,
  • caracteristicile produselor si a serviciilor existente,
  • numărul clienţilor potenţiali,
  • strategia comercială a concurenţilor,
  • cifra de afaceri a acestora,
  • preţul produselor lor, preţul psihologic,
  • obişnuinţele de cumpărare referitoare la loc, timp, modalităţile de informare.

Planul comercial se realizeaza prin:

-promovarea produselor si a serviciilor

-promovarea vanzarilor/ piblicitate

-forta de vanzare

Planul financiar:

Totul pleaca de la faptu ca nu puteam avea de la inceput in priciupiu mijloace  financiare necesare.

Cele mai importante erori ce pot distruge afacerea si crearea inteprinderii sa nu   poata avea de la inceput success.

Principalele erori financiare si de gestiune  pot fi:

-Legate de mărimea întreprinderii prin supra-dimesionarea întreprinderii/ subdimensionarea întreprinderii;

-Legate de investiţii prin a investii prea mult si prea devreme, a avea mania grandorii si a face economii cu orce pret ceaa ce poate duce la crearea unei inteprinderi cu un esec dublu de la inceput;

-Legate cu relatiile cu partenerii de afaceri prin faptul ca poate aparea existenta unor clienti rau platnici,asteptari la termene de plata prea mari din partea bancilor si principalilor furnizori,asteptari nejustificate de anumite ajutoare ce nu vor avea loc;

-A investi mult şi prea devreme in crearea inteprinderii prin mijloacei immobile si echipamente foarte sofisticate cu siguranţă nu reprezintă o decizie prudentă;

-A neglija nevoia de fond de rulment neputand platii facturile la timp;

-A se lansa într-un război al preţurilor prin alinierea la concurenţă este cu siguranţă bună,cu condiţia să nu se piardă bani cu foarte multă muncă;

-A supraestima rentabilitatea în previziuni este  mai bine să se pornească de la o ipoteză mai pesimistă;

-A neglija anumite economii prin anumite lucruri de grandomanie gen spatii si masini luxoase;

-A omite solicitarea de sfaturi de la  un bun expert  contabil care va şti să consilieze şi să ajute nu are preţ;

– A neglija imprumuturile pe termen scurt si prin a finanta investiti pe termen scurt ce pot fi pe termn lung,

Desigur, planul financiar si  cel de gestiune pot conţine mult mai multe elemente de erori in vederea crearii unei inteprinderi, cum ar fi: previziunea contului de rezultate pe câţiva ani (1 – 3), estimarea planului de finanţare, cash-flow-ul, dar ne rezumam la cele mai importante.

 Planul uman

Planul uman reprezinta una din etapele cele mai importante ce trebuiesc avute in vederea crearii unei inteprinderi deoarece reprezinta  analizarea atenta a aspectelor “umane” ale afacerii.

Totul pleaca in primul rand de la inteprinzator  ce motivatii are , capacitate si experienta profesionala,apoi de la echipa ce o are langa el,de la angajatul cu cea mai mica functie pana la angajatu ce ii este suboordonat direct lui  dar si de la colaboratorii ce ii are si asociatii lui daca exista impreuna cu profilul de activitate al inteprinderii si complementaritatile ce si doreste sa le obtina.

Greselile prezentate in planu uman prezinta principalele erori umane si managerialece pot duce la distrugerea afacerii si de aceea trebuiesc evitate acestete greseli prezentate mai jos:

-legate de personalitatea întreprinzătorului prin faptu ca incearca sa se implice in absolut tot si sa rezolve singur astfel lansadu se pradat de timp si energie pierzand mai mult ;

-legate de echipa principal cauza fiind nemotivarea ei si stilul de conducere necompetitiv prin supradimensionarea sau subdimensionarea echipei;

-legate de amestecarea vietii personale in cea profesionala priin faptu ca in timpul unei angajari nu trebuie sa existe sentimente in lumea cruda a afacerilor deoarece apare riscul pierderii a angajatului dar si a unui prieten,

-legate de nedefinirea clara a responsabilitatilor fiecaruia pentru ca nimic nu genereaza conflicte decat faptu a nu se cunoaste cine ce face si cum face;

-legate de increderea si delegare cea ce reprezinta cheile managementului;

INFIINTAREA UNEI INTEPRINDERI IN ROMANIA:

Intrebari pentru intemeietorul unei inteprinderi din Romania:

CINE este utilizatorul produselor/serviciilor mele?

CINE este clientul pentru produsele/serviciile mele?

CARE este amplasamentul adecvat pentru afacerea mea?

CE preţ este dispus să plătească piaţa?

CUM ajung produsele mele la client?

CARE sunt perspectivele pieţei pe termen scurt şi lung?

CUM pot să-mi extind gama de produse/servicii?

CINE sunt concurenţii mei şi care sunt punctele lor tari şi slabe?

DE CE un client va cumpăra un produs de la mine?

CARE este conceptul meu de marketing prin care îmi conduc firma ?

CARE este necesarul meu de capital?

CARE este forma juridică cea mai potrivită pentru firma mea?

 Greseli atipice in crearea unei inteprinderi:

  1. Aptitudini şi calificare profesională ale întreprinzătorului sunt insuficiente
  2. Nu există o strategie clară de piaţă
  3. Insuficientă cunoaştere a competitorilor
  4. Cunoştinţele cu privire la organizarea internă a firmei sunt insuficiente
  5. Dependenţă excesivă de anumiţi furnizori
  6. Capacitate insuficientă de recrutare şi selecţie a personalului
  7. Necunoaşterea reglementărilor legale
  8. Resurse financiare insuficiente
  9. Evaluare greşită a cheltuielilor operaţionale
  10. Incapacitate de rambursare din profit a creditelor
  11. Supraestimarea capacităţii de a realiza profit
  12. Politică imprudentă în domeniul investiţiilor
  13. Planificare eronată a lichidităţilor
  14. Calculaţie greşită a costurilor
  15. Contabilitate necorespunzătoare şi incompletă
  16. Necunoaşterea obligaţiilor fiscale
  17. Alegere neadecvată a partenerilor de afaceri
  18. Alegere necorespunzătoare a amplasamentului

Care sunt formalităţile necesare înfiinţării unei inteprinderi.

Alegerea formei de organizare a firmei

Înainte de a iniţia o activitate economică trebuie să alegeţi modalitatea sub care vreţi să vă organizaţi activitatea.

Un întreprinzător poate opta pentru una din următoarele forme de organizare a afacerii :

-Persoana fizică/PF

Poate fi autorizată să desfăşoare o activitate independentă în baza decretului-lege nr. 54/1990, de către Primăria Capitalei, cu înregistrare ulterioară la Oficiul registrului comerţului din cadrul Camerei de Comerţ şi Industrie prin Biroul Unic.

Nu are personalitate juridică.

-Asociaţia familiala/AF

Se constituie între membrii unei familii cu gospodărie comună, în baza aceluiaşi normativ şi proceduri ca şi persoană fizică.

Nu are personalitate juridică.

-Societatea comercială

Se constituie ca persoană juridică, conform Legii nr. 31/1990 republicate, prin asociere între două sau mai multe persoane fizice sau juridice, pentru a efectua acte de comerţ. Societatea comercială dobândeşte personalitate juridică de la data înregistrării în registrul comerţului.

Societăţile comerciale se pot constitui în una din următoarele forme juridice :

  1. a) societate în nume colectiv (SNC)
  2. b) societate in comandită simplă (SCS)
  3. c) societate pe acţiuni (SA)
  4. d) societate în comandită pe acţiuni (SCA);
  5. e) societate cu răspundere limitată (SRL).

Societatea în comandită simplă şi în comandită pe acţiuni se caracterizează prin existenţa a două categorii de asociaţi: comanditaţi (asociaţii care administrează societatea şi răspund nelimitat şi solidar pentru obligaţiile societăţii) şi comanditari (asociaţii care răspund numai până la concurenţa capitalului subscris).

Filiale : Filialele sunt societăţi comerciale cu personalitate juridică care se înfiinţează într-una din formele de societate

enumerate mai sus. Filialele vor avea regimul juridic al formei de societate în care s-au constituit.

Sedii secundare : O societate comerciala poate să deschidă în aceeaşi localitate cu sediul principal sau în alte localităţi, sedii secundare sub diferite forme : sucursale, depozite, magazine, agenţii, etc.

Ultimile din

Mergi la SUS