Informatii utile! Curiozitati si stiri din intreaga lume.

Ce se întâmplă când angajații români ajung mai ieftini decât cei chinezi

in Diverse de

Compania japoneză Calsonic Kansei va muta lângă Ploiești o parte din produc­­ți­­a de componente auto realizată acum în Asia. Și cum tabloul general indică un aflux de investiții în industria subansamblelor, ce avantaje are România în ochii unui investitor, să spunem, în comparație cu China?

Dacă e să-l ascultăm pe ministrul Mediu­­lui de Afaceri, Alexandru Petrescu, Calso­­nic Kansei a ales Ploieștiul pentru no­­ua sa investiție de tip greenfield datorită ca­­drului fiscal avantajos și potențialului for­­ței de muncă specializate. Investiția presupune construcția de la zero a unei noi fabrici de componente electronice, pro­­iect care va începe în 2018, în vreme ce producția de serie este programată pen­­tru 2020.

Noua unitate va genera 370 de locuri de muncă și va fi construită în vecină­­ta­­tea unei fabrici pe care compania japo­­ne­­ză a deschis-o în urmă cu peste zece ani, pentru a produce, cu 630 de salariați în pre­­zent, radiatoare și sisteme de aer condiționat.

FAȚĂ ȘI REVERS. Raportat la întrebarea de început, consultanții imobiliari și cei din resurse umane sintetizează însă puțin diferit avantajele pieței locale. „China este mai scumpă decât România în anumite industrii“, explică Dana Bordei, care conduce departamentul Industrial al CBRE România, una dintre cele mai mari companii de consultanță imobiliară de pe piața locală.

Potrivit unui raport al Hay Group, fir­­mă de consultanță pe probleme de mana­­ge­­ment global, piața locală este mai scum­­pă decât India, dar mai ieftină în comparație cu China și statele occidentale, în timp ce forța de muncă are o pre­­gă­­tire compa­­ra­­bilă cu cea a angajaților din Vest.

Este și explicația pentru care alegerea Calsonic Kansei nu e neapărat sur­­prin­­ză­­toa­­re. Și nici o premieră. Anul trecut, el­­ve­­țienii de la Polycontact au deschis la Ocna Sibiului o fabrică de întrerupătoare și senzori auto, relocând o parte din pro­­ducția realizată până atunci în China.

Pe de altă parte, când angajații români ajung mai ieftini decât cei  chinezi, reac­­ții­­le nu sunt totdeauna cele așteptate. Es­­te bine cunoscut exemplul companiei fran­­­­­­ceze Faurecia, unul dintre cei mai mari furnizori de echipamente auto din lume, care a deschis anul trecut lângă Râm­­­­nicu Vâlcea cea de-a patra sa fabrică de pe piața locală, unde produce tapiserii auto. La scurt timp de la angajare, peste 150 de oameni au demisionat, iar unii dintre ei au folosit chiar termenul „sclavagism“ când au vorbit cu presa locală despre programul de muncă și condițiile de salarizare.

Indiferent de costul forței de muncă, unul dintre argumentele deschiderii de fabrici de componente auto în România este legat de prezența constructorilor Dacia și Ford. De altfel, multe facilități sunt concentrate chiar pe platformele acestor uzine sau în apropiere.

Dar România nu câștigă întotdeauna din relocarea producției în funcție de cea mai competitivă locație. Iar când pierde, pare să piardă serios. Un exemplu în acest sens este chiar al celei mai mari com­­panii din România după cifra de afa­ceri, Dacia, cu vânzări de 4,6 miliarde de euro anul trecut. Pentru prima dată în istoria mărcii, doar puțin peste jumătate din mașinile vândute anul trecut la nivel global au fost produse la Mioveni, iar res­tul, în Maroc.

DE TOATE PENTRU TOATĂ LUMEA. În sectorul componentelor auto, unde sunt prezenți aproape toți marii jucători globali, continuă însă „explozia“ investițiilor, doar în ultima lună anunțând noi proiecte Continental, Michelin și Bosch.

CITESTE MAI MULT PE NEWMONEY.RO



Loading...

Ultimile din

Privacy Policy Settings

Mergi la SUS